måndag 14 januari 2013

Det som tar mest tid och ork när det gäller renovering är nog alla småprojekt som fastnar på vägen. Det är inte turen till Bauhaus eller att lägga ett golv i ett helt rum som tar tid utan det är de där små sakerna, de där sakerna som egentligen skulle ta en halvtimme men som tog tre veckor istället, varav fyra timmars jobb och resten grubblerier, för att bli färdiga. Och framförallt de där sakerna som fick gigantiska proportioner till slut och kräver en extremt koncentrerad dos jävlar anamma för att de inte ska utvecklas till bygg-kaos eller få en att ge upp...

Jag har haft några sådana där projekt vilande sedan innan jul. Jag orkade inte renovera mer till slut och det blev för mycket med jobb och annat och jag bestämde mig för att lägga ned alla projekt några veckor innan vi åkte iväg för julfirande. 

Några projekt som fastnade: fläktkåpan som efter att jag kaklat köket helt plötsligt inte gick att skruva på igen eftersom det blivit en annan nivåskillnad mot väggen, silikonfogarna vid kaklet i köket som bara kladdade ihop sig och blev jättedåliga, badrumsskåpet från ikea som saknade en del och fick en del som var fel osv. osv.

Efter drygt en veckas hemmavistelse efter jul har det inte blivit så mycket renoverat, därav den långa frånvaron även från bloggen. Adam har varit sjuk i influensa, vilket inneburit en del upp-passande från min sida, och sen har jag haft extremt svårt för att vända dygnet och komma tillbaka till jobbet. Det samt att städa upp lite i sin ekonomi, skriva papper, planera semestrar, ordna inför kursstart på lärarutbildningen, anpassa sig till jobbets alla utmaningar, köpa byxor, lämna in cykel på lagning, leta efter konstiga glödlampor och tusen andra göromål vid sidan om har inte direkt kickstartat bygget här hemma.

Men nu har jag smygstartat lite igen. Efter en tur till Bauhaus i tisdags (ja, några ur personalen har börjat säga "Hej, Jenny" när de ser mig!) fick jag lite ny energi och inspiration. Jag har bestämt mig för att allt tråkigt och segt som fastnat ska fixas innan jag går vidare. Och visst har det blivit lite gjort:

Mjuka fogar på gång...


De mjuka fogarna äntligen klara! Jag tycker fortfarande inte att de blev bra, men jag kan leva med det... mjuka fogar är nog inte min starka sida, helt enkelt.

Det första låsvredet jag köpte till toalettdörren blev inte snyggt eftersom dörrarna är lite speciella och handtagen kräver speciella brickor. Jag blev innan jul tipsad av byggare Björn att åka till Byggfabriken i Malmö - ett helt fantastiskt ställe där några riktiga eldsjälar säljer gamla byggdetaljer. Wow! Hittade ett nästan exakt likadant låsvred som det i original.

Lite lull-lull har också hunnits med under veckan. Om det är något jag verkligen gillar när det gäller inredning är det växter i badrum... särskilt gröna små växter mot vita detaljer. Omnomnomnom.

Jag är faktiskt nästan färdig nu med de där projekten som fastnat och jag tänker nog snart sätta in den sista riktiga stöten i köket så att det blir färdigt någon gång.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om att fastna i ett par veckor räknas riktigt bland oss mer professionella "låta projekten fastna"-experter. ;-)

    SvaraRadera