tisdag 22 januari 2013

Vi har tre saker kvar i lägenheten som vi tänkt låta hantverkare göra: golvslipning, sprutlackering av dörrar och köksinredning samt byte av vår ytterdörr. Nu är det nytt år och möjligheter till nya borgaravdrag (ROT) så idag har jag ringt firmorna som byggare Björn rekommenderade för golvslipning och sprutlackering av dörrar och köksluckor. Golvsliparkillen Anton ska höra av sig inom kort för att boka tid för att komma hem till oss och kolla om parkettgolvet i vardagsrummet går att slipa eller om det måste bytas helt. Och på lördag ska jag låna bil och köra alla våra dörrar och köksluckor samt kökslådor till Malmö för sprutlackering... det kommer att bli lite tomt utan toalettdörrar, men det är smällar man får ta - det kommer att bli fasligt snyggt sen när det är färdigt sen.

Förutom dessa två saker som kräver lite yttre logistik med hantverkare inblandade måste vi också inom kort bestämma hur vi ska göra med vår ytterdörr till lägenheten. Dels är ytterdörren väldigt dåligt ljudisolerad och inte särskilt brand- eller inbrottssäker och sen saknas det nycklar till sjutillhållarelåset och det låset som finns är väldigt trögt med gamla nötta nycklar. Dessutom har Posten och Bring hotat att sluta dela ut post hos oss som har gamla brevinkast för att de säger att brevinkasten är för tröga. Jag menar att det som är trögt är alla Postens förbannade gratistidningar som de stackars brevbärarna ska kånka på (på sin sedan 2010 kraftigt förlängda utdelningsrunda) och inte att vi har samma brevlådor som vi haft sedan 1965 och som gått utmärkt att dela ut post genom sedan dess. Men men, inom kort måste vi bestämma oss och fixa något. Vår bostadsrättsförening har några firmor de rekommenderat för dörrbyte men jag har inte fått svar efter att ha mejlat dem.

Det är ganska jobbigt att samordna hantverkare och ha saker hängande i luften. Det tar mycket tid och energi från allt annat. Samtidigt har jag en otroligt tråkig och jobbig skrivuppgift att göra till morgondagens pedagogiska samtal med min chef vilket gör att jag inte kan renovera med gott samvete ikväll. Jag längtar därför redan till imorgon då jag tänkt börja bygga igen mellanrummet i köket där den gamla spisen tidigare stod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar