söndag 16 december 2012

Bing bång

När jag startade den här bloggen så tänkte jag från början väva in historier och anekdoter om Klostergården. Tyvärr har det inte blivit så många sådana men i brist på nyheter angående renovering så postar jag här en liten anekdot om kyrkklockorna på Klostergården:

Klockor

På södra fasadväggen finns ett klockspel med 20 klockor som kan spelas både manuellt och automatiskt. Klockspelet har fem olika melodier vilka har överförts till spelverket av Petit och Frantsen i Holland.  

09:00 (10:00 helgdagar) Pris vare Gud, som låter (Sv psalm 177)

12:00 Kristus är väldens ljus (Sv psalm 37)

15:00 ”Helgeandskoralen” komponerad av Folke Alm

18:00 Gud som haver barnen kär (Sv psalm 193)

20:00 Nu är en dag framliden (Sv psalm 187)


Så. Det där var alltså taget från Helgeandskyrkans egen hemsida. Jag som sedan jag flyttade hit har undrat vad det är för melodier som ljuder fem gånger om dagen (vi hör dem inomhus när vi är hemma, och de hörs t o m ända bort till mitt jobb när vinden ligger rätt) har nu fått svar. 

Jag är absolut inte religiös och Lund som stad eller Skåne som region är inte direkt känd för att hysa särskilt många religiösa människor. Däremot har jag märkt att här på Klostergården verkar i princip alla oavsett ålder, etnicitet och socioekonomisk bakgrund värdesätta kyrkan och den gemenskap den bidrar till här utan att de för den delen är särskilt religiösa. Kyrkan är byggd i funkisstil precis som övriga området och liknar en borg med bara tre små fönster. Jag undrar om arkitekten verkligen trodde att Svenska kyrkan som koncept hade en framtid när han ritade den. Oavsett så är jag lite inne på att någon gång våga besöka den (kanske på någon konsert).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar