lördag 16 februari 2013

Frågvis lördag

Jag sov riktigt länge i natt (elva timmar totalt). Skönt med en riktig sovmorgon, den här arbetsveckan har sannerligen varit utmattande. Nu är alla befintliga köksskåp färdigmålade och det betyder att helgen är redo för projektet: skåp ovanför kylskåpet.

Några koppar te, långfrukost och Melodikrysset utgjorde en riktigt bra förberedelse för dagens renoveringsprojekt. Och i dagens blogginlägg tänkte jag fokusera på hur många frågor som egentligen uppkommer när man snickrar och särskilt när man kanske inte har en jättetydlig plan och aldrig har gjort något liknande innan:

Tämligen suboptimal arbetssituation men det var ändå lättast att kapa garderoben på dess befintliga plats - inne i vår walk in closet. Jag fick montera ned en del av vår fasta garderobsinredning från väggen och leka häcklöpare men det gick ändå ganska enkelt.

Den del av den gamla garderoben som ska bli köksskåp. Väldigt slitet skick och eftersom jag skulle slakta skåpet ytterligare var det på gränsen om det verkligen var värt att behålla istället för att bygga ett helt nytt men det sparade en massa tid och energi (hade ju behövt låna bil och åka till Ikea eller Bauhaus och sen bära upp allting till tredje våningen) och lite pengar också... och original ÄR roligare tillsammans med den andra originalinredningen!

Men nu kommer vi då till frågorna som uppkommer när man snickrar. Som nu: nu ska jag kapa skåpet så mycket som det behövs för att det ska få plats...Hur mycket ska jag kapa det och var? Och överdelen av skåpet (överst i bild) ska tas bort och därefter återstår bara tre sidor av skåpet - hur ska jag få stabilitet i det här plockepinnet?


Lösning: bände av två reglar från den bortsågade delen av skåpet och stagade upp med på två ställen. Några gamla skruvar och lite trälim så blev det superbra!

Här ska skåpet upp.

... men hur får man egentligen fast skåpet i väggen? Jag köpte två konsoler på Beijer för ändamålet för ett tag sedan men de gick inte att använda för då skulle kylen inte gå att ha hela vägen in mot väggarna. Hmm....

Jag fick borra i taket och i väggen och mina stabilitets-reglar fick även fungera som upphängningsanordning. Och sen satte jag några gamla Ikea-bultar som blivit över från vårt badrumsskåp och borrade från det nya skåpet in i det till vänster. Men nu då: hur ska jag kunna dra sladden till kylskåpet igenom skåpet när det inte finns något hål i det? Och hur ska jag kunna få plats med köksluckan på skåpet när taklisten kommer ned så mycket från taket?

Jag fick borra upp ett hål för sladden och sen fick jag kapa luckan i överkant. Förväntade mig ett halvdant resultat med köksluckan (luckorna i vårt kök är trots allt inte massiva utan består av två masonit-skivor med ett fackverk av papp i mitten och sen en ram i kanterna)... men det blev helt ok! Får dutta i lite färg i överkant av luckan och sen återstår målning av skåpet och en taklist - sen är det klart.
Ca fem timmars effektiv tid och superintensivt arbete krävdes för att bli klar med ovanstående... nu blir det lite god mat och slöande i soffan med Adam innan jag målar skåpet en gång senare ikväll.

1 kommentar: