lördag 22 juni 2013

Den bästa midsommaren i hela mitt liv!

Förra midsommaraftonen renoverade jag hela dagen och regnet öste ned. Det var en fin midsommar. Och den här midsommaren var inte så dålig den heller - snarare den bästa i hela mitt liv. Adam har besök av en kompis från Stockholm och de hade en liten datorspelsturnering. Själv åt jag långfrukost i värmen på balkongen och begav mig sedan till Bauhaus för att strosa runt fritt och lugnt i några timmar. Det var faktiskt ganska mycket folk där ändå men trevlig midsommar-stämning. Jag köpte några essentiella saker för att kunna komma vidare i mina småprojekt här hemma och kunna göra en snygg finish. Nu är ganska många projekt för sommaren redan avslutade och det återstår några småprojekt. Skönt! Just nu är jag inne i en jättebra fas i renoveringen och det jag gör blir så lagom och bra och jag känner mig så nöjd. Efter besöket på Bauhaus renoverade jag i några timmar, tog ett långt bad, lagade finmiddag och åt med Adam och Niclas och sen såg jag på film med min kompis Patrice som kom förbi på kvällen. Lagom. Skönt. Enkelt.

Ännu mer torktumlar-meck. Den här idén har jag snott rakt av från min bror som berättade en torktumlar-anekdot på ett kalas för ett tag sedan (ja, det är sådant vi pratar om när vi träffas i vår familj). De flesta torktumlare för hemmabruk har en kondenserings-funktion som gör att allt utblåst/värmt vatten hamnar i ett uppsamlingskärl som måste tömmas manuellt. Men, vad de flesta inte vet, är att på de flesta av dessa torktumlare finns en liten tapp på baksidan dit man kan koppla en slang för att leda ut det kondenserade vattnet direkt ut i avloppet(!). OMG.  Electrolux ville ha 250 kronor för en egentillverkad slang (med böj och plugg). Den här slangen (en 16-millimeters akvarie-slang som kostade 12,95 kr/m på Bauhaus) passade perfekt, med lite lagom lirkning, och sen återanvände jag den gamla klämman som tidigare suttit på pluggen för att förankra slangen. Jag har redan testkört och det fungerade utmärkt!


Under flera års tid har jag flera gånger per år lånat min pappas cirkelsåg. Nu ska jag snart såga om några brädor på balkongen som inte blev riktigt bra när jag byggde om balkonggolvet och nu bestämde jag för att investera i en egen cirkelsåg - en monstermaskin från Bosch - och jag köpte den dyraste med störst klinga, styrskena och störst effekt. Jag är så vansinnigt dålig på att såga rakt så en styrskena kommer väl till pass. Får väl se det här som en terminsslut/semester/sommar-present till mig själv. På måndag ska jag inviga den.

Besöket på Bauhaus resulterade också i ett stort inköp av diverse lister. Vi har haft en ful kant vid dörrhålet i vardagsrummet efter att vi fått nytt golv. Egentligen kanske man borde ha tagit bort tröskeln och lagt om den (höjt den), för som det är nu kan man inte ha någon dörr i som går att stänga som den ska, men å andra sidan kommer vi nog aldrig att vilja ha en dörr här så det får bli nästa lägenhetsinnehavares problem. Vi fick en snygg kant i alla fall med en tröskellist i massiv ek.

Sista listerna som krånglade lite vid radiatorrören är nu fixade och vardagsrummet är så klart det kan bli! Det fanns en liten störig springa mellan sockeln och golvet vid elementet så där lade jag en kvartsstav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar